Velg en side

Drift av vann- og avløpsverk

I selve etableringsfasen må eieren av en vann- og avløpsvirksomhet også ta stilling til i hvilken grad det er nødvendig å søke konsesjon etter vannressursloven for nødvendige vannuttak og utslippstillatelse etter forurensningsloven for utslipp fra sine renseanlegg, og i hvilken grad de aktuelle tiltak nødvendiggjør utarbeidelse av egen reguleringsplan og søknad om byggetillatelse. Disse spørsmål har også fått sine egne kapitler.

En vannverkseier må etter drikkevannsforskriften også søke om tillatelse fra Mattilsynet for sin etablering, og også for senere vesentlige utvidelser. Dette er behandlet særskilt i et eget kapittel.

Av øvrige temaer i denne boken kan nevnes spørsmålet om et vannverks stengningsadgang av vanntilførselen til sine abonnenter og forurensningsmyndighetenes krav til den som skal forvalte og behandle avløpsanlegg og installasjoner etter forurensningsloven og forurensningsforskriften samt gjødselvareforskriftens regler.

Det er også inntatt egne kapitler med en gjennomgang av kommunens ansvar ved mangler i vannforsyningen og ved avløpstransporten, vedlikeholdspliktens omfang, og særlig om ansvaret ved brudd, tilbakeslag, tilstopping eller mangelfull kapasitet på vann- og avløpsledningene etter vannressurs- og forurensningsloven.

Det er også et eget kapittel som drøfter spesielle problemstillinger knyttet til at VA-virksomhet ofte opptrer både som anleggseier/kontraktspart og som myndighetsutøver etter ulike typer regelverk. Her er blant annet viet en del plass til Standard abonnementsvilkår for vann og avløp, administrative og tekniske bestemmelser, som KS og Kommuneforlaget høsten 2008 sendte ut til kommunene med anbefaling om vedtagelse. Abonnementsvilkårene er basert på arbeidet til en nedsatt redaksjonskomité bestående av representanter fra VA-bransjen og Norsk Vann, foruten advokat Guttorm Jakobsen i advokatfirma Haavind AS. Det er også gitt andre eksempler på slike abonnementsvilkår som enkelte kommuner har tatt i bruk.

Vanndirektivet og vannforskriften samt kommunens adgang til å pålegge overvannstiltak er omtalt i eget kapittel i boken.

Du kan også laste ned teksten her (pdf, 2,6 Mb).