Velg en side
Vann- og avløpsrett

Dette er en elektronisk utgave av boken Vann- og avløpsrett, som ble utgitt av Norsk Vann 1 oktober 2010. Den er ikke revidert etter utgivelsen, noe som blant annet innebærer at beskrivelsen av erstatningsansvaret for tilbakelsagsskader som følge av utilstrekkelig vedlikehold av kommunal hovedledning, ikke er oppdatert i tråd med Rt. 2011 side 1304 (Alta kommune) og Rt. 2014 side 656 (Molde kommune). I tillegg gir Rt. 2012 side 820 (Sør-Trøndelag fylkeskommune) nye føringer for erstatningsansvar etter forurensingsloven § 24a for vannskader som følge av at grøfter, rister og kummer gikk tett langs en fylkesveg.

Boken har som siktemål å gi brukerne lettere tilgang til rettsreglene knyttet til etablering og drift av vann- og avløpsvirksomhet i Norge. Boken gjennomgår  lovgivningen med tilhørende forskrifter, forarbeider og veiledninger. I tillegg inneholder boken en gjennomgang av relevant rettspraksis innenfor de ulike tema som den berører.

Også spørsmål som ikke uttrykkelig er lovregulert eller løst gjennom rettspraksis behandles i boken, eksempelvis kommunenes forpliktelser til å etablere vann- og avløpsledninger i en kommune.

Plan- og bygningsloven av 27. juni 2008 nr. 71 er viet stor plass i boken, i og med at en rekke av lovbestemmelsene har stor betydning for planlegging og utbygging av vann- og avløpsanlegg i kommunene. Loven har også regler om opparbeidelsesplikt for infrastruktur som vann og avløp, og bestemmelser om plikt til å knytte seg til kommunalt ledningsnett, noe som er viktig for å kunne ta stilling til kretsen av gebyrpliktige, etter lov om kommunale vass- og kloakkavgifter (og ny lov om vass- og avløpsanlegg), som kommunen vil kunne kreve inn tilknytnings- og årsgebyrer fra.

Det har etter hvert blitt avsagt en god del dommer i tilknytning til spørsmålene om kommunens adgang til å kreve tilknytnings- og årsgebyrer for vann og avløp, og i boken gjennomgås disse sammen med selve gebyrinnkrevingsregelverket. En ny dom HR 13.09.2012 som slår fast at kommunene kan beregne fastleddet i VA-gebyret ut fra bruksareal på boligen, er ikke omtalt.

Boken tar opp ulike finansieringsformer for kommunale og private vann- og avløpsanlegg samt aktuelle organisasjonsformer sett i forhold til spørsmålet om adgangen til å tildele enerett iht. regelverket om offentlige anskaffelser uten å måtte lyse ut de aktuelle oppdrag på anbud.

En vann- og avløpsvirksomhet vil ofte ha behov for å erverve grunn til sine behandlingsanlegg, og til å legge ledningstraseer til og fra disse anleggene. Det er derfor inntatt et eget kapittel i boken om frivillige avtaler med grunneiere om rett til slike anlegg, samt fremgangsmåten der det ikke lykkes å nå frem til enighet og det i stedet blir nødvendig å ekspropriere slike rettigheter, herunder behov for klausulering av nedbørfelt for sikring av drikkevannskilder.

En særlig problemstilling er knyttet til anleggelse av VA-ledninger i vei, og reglene om dette i veglova er også viet noe plass i boken. Dette som følge av at det i de senere år har vært en omfattende rettspraksis i tilknytning til veimyndighetenes adgang til å regulere ledningseiernes plassering i grøften, og kostnadsfordelingen ved nødvendige flyttetiltak ved endringer av veitrasé.

I selve etableringsfasen må eieren av en vann- og avløpsvirksomhet også ta stilling til i hvilken grad det er nødvendig å søke konsesjon etter vannressursloven for nødvendige vannuttak og utslippstillatelse etter forurensningsloven for utslipp fra sine renseanlegg, og i hvilken grad de aktuelle tiltak nødvendiggjør utarbeidelse av egen reguleringsplan og søknad om byggetillatelse. Disse spørsmål har også fått sine egne kapitler.

En vannverkseier må etter drikkevannsforskriften også søke om tillatelse fra Mattilsynet for sin etablering, og også for senere vesentlige utvidelser. Dette er behandlet særskilt i et eget kapittel.

Av øvrige temaer i denne boken kan nevnes spørsmålet om et vannverks stengningsadgang av vanntilførselen til sine abonnenter og forurensningsmyndighetenes krav til den som skal forvalte og behandle avløpsanlegg og installasjoner etter forurensningsloven og forurensningsforskriften samt gjødselvareforskriftens regler.

Det er også inntatt egne kapitler med en gjennomgang av kommunens ansvar ved mangler i vannforsyningen og ved avløpstransporten, vedlikeholdspliktens omfang, og særlig om ansvaret ved brudd, tilbakeslag, tilstopping eller mangelfull kapasitet på vann- og avløpsledningene etter vannressurs- og forurensningsloven.

Det er også et eget kapittel som drøfter spesielle problemstillinger knyttet til at VA-virksomhet ofte opptrer både som anleggseier/kontraktspart og som myndighetsutøver etter ulike typer regelverk. Her er blant annet viet en del plass til Standard abonnementsvilkår for vann og avløp, administrative og tekniske bestemmelser, som KS og Kommuneforlaget høsten 2008 sendte ut til kommunene med anbefaling om vedtagelse. Abonnementsvilkårene er basert på arbeidet til en nedsatt redaksjonskomité bestående av representanter fra VA-bransjen og Norsk Vann, foruten advokat Guttorm Jakobsen i advokatfirma Haavind AS. Det er også gitt andre eksempler på slike abonnementsvilkår som enkelte kommuner har tatt i bruk.

Vanndirektivet og vannforskriften samt kommunens adgang til å pålegge overvannstiltak er omtalt i eget kapittel i boken.

Du kan kjøpe boken Vann- og avløpsrett i VA-bokhandelen på norskvann.no.

Du kan lese (eller laste ned) boka her: