Informasjon til huseier
Etablering og drift av mindre avløpsanlegg
Innholdet i denne folderen er hentet fra kapittel 3 i Norsk Vann rapport nr 257/2020 med tittel ”Etablering og drift av mindre avløpsanlegg – veiledning for huseier, foretak og kommune”.
Forfatter: Gjertrud Eid, Norsk Vann
© Norsk Vann
Denne informasjonsfolderen omhandler følgende:
Er det fritt frem å bygge anlegg og slippe ut avløpsvann?
Informasjon til hytteeiere – spesielt om toalettløsninger
Kan jeg velge den renseløsningen jeg selv vil?
Hva påvirker valget av ulike renseløsninger?
Hva er en utslippstillatelse og hva betyr det for deg som huseier?
Er du uenig eller misfornøyd med kommunens vedtak?
Hva slags info må du sørge for å få når anlegget er på plass?
Din oppfølging som huseier er lønnsom for lommeboka di og miljøet
Avløpsvann er det vannet som har blitt brukt inne i huset eller hytta til toalett (svartvann), bad, vaskerom eller kjøkken (gråvann). Avløpsvann inneholder fosfor og nitrogen (næringssalter), organisk materiale (materiale som stammer fra plante- eller dyreriket), partikler og sykdomsfremkallende bakterier og virus.
Hva er avløpsvann?
Et avløpsrenseanlegg renser avløpsvannet ved hjelp av ulike prosesser (fysiske, kjemiske og biologiske). Etter renseanlegget er mesteparten av det uønskede innholdet i avløpsvannet renset, men det vil fortsatt være skadelige stoffer igjen. Det som blir igjen, slippes ut i grunnen eller til vann på en slik måte at det skader naturen minst mulig.
Det finnes flere ulike typer avløpsanlegg, som slamavskiller, infiltrasjonsanlegg, konstruerte filterbedanlegg, sandfilter, biologisk-kjemisk minirenseanlegg, biologisk filteranlegg eller tett tank.
Hva er et avløpsrenseanlegg?
Mange vann og vassdrag er forurenset av næringssalter (fosfor og nitrogen), organisk materiale (materiale som stammer fra plante- eller dyreriket), partikler, virus, bakterier og parasitter. Disse stoffene kommer fra jordbruksavrenning, avløpsvann og industri/næring. Når for store mengder organisk materiale og næringssalter blir tilført en bekk, elv eller innsjø, fører det til unormal algevekst og dårlige leveforhold for bunndyr og fisk. Da blir vannet også dårlig egnet for friluftsliv og som drikkevann. Når bakterier, virus og parasitter tilføres en bekk, elv eller innsjø, kan vi mennesker bli syke av å bade i eller drikke av vannet. Ved å installere moderne avløpsrenseanlegg vil du gjøre en stor innsats for å bedre vannkvaliteten i lokale bekker, elver, innsjøer og i drikkevannskilder. Det gir målbare resultater på vannkvalitet og vannmiljø. Les mer om hva avløprenseanlegg er og hvorfor avløpsvann må renses.
Hvorfor rense avløpsvannet?
Det er forbudt å forurense. Utslipp av avløpsvann fra hus, hytter og andre bygninger er noe man må søke om. Det er også søknadspliktig å slippe ut rester av avløpsvann som har gått gjennom et renseanlegg. Kravet gjelder for arbeider på eksisterende avløpsanlegg og for nye avløpsanlegg. Kravet gjelder uansett, enten vannet slippes ut til tett tank, terreng (lokale jordmasser), sjø, eller lignende. Du må søke om både tillatelse til forurensningen (utslippstillatelse) og tillatelse til å få lov til å utføre byggearbeid på avløpsanlegget (byggetillatelse).
Er det fritt frem å bygge anlegg og slippe ut avløpsvann?
Nødvendige tillatelser
Utslipp av avløpsvann krever to tillatelser: utslippstillatelse og byggetillatelse
Informasjon til hytteeiere – spesielt om toalettløsninger
Flere hyttebutikker og leverandører av hytteløsninger gir uklar informasjon om hva som er søknadspliktig for hytter. Ifølge forurensningslovgivningen krever alle avløpsutslipp i utgangspunktet tillatelse.
Er du i tvil om du kan legge inn vann på fritidsboligen din, ta kontakt med kommunen.
Viser det seg at gråvannet fører til nevneverdig skade eller ulempe, kan det kreves opprydding i forholdene og det kan kreves søknad på et senere tidspunkt, helt uavhengig av mengder, tanker og ledninger.
Utslipp uten krav til søknad kan likevel bli i strid med forurensningsloven dersom det skjer i et omfang som kan føre til nevneverdig skade eller ulempe for helse og miljø, for eksempel ved at det er flere brukere av samme toalettløsning med utslipp til en sårbar resipient, nær drikkevannskilder eller badevann. I slike situasjoner kan du om nødvendig bli pålagt å rydde opp i forholdene.
Mange kommuner har egne bestemmelser om fritidsboliger i kommuneplanen. Planen kan gjelde for hele eller deler av kommunen. I tillegg er det ofte bestemmelser om vann og avløp for hytteområder i reguleringsplanen. Det er du som hytteeier som må finne ut hvilke krav som gjelder der hvor du har hytte. Ta kontakt med kommunen for mer informasjon om dette.
Ditt ansvar med søknadene
Din oppgave i forbindelse med søknadene for renseanlegget er å skaffe et foretak med god nok fagkompetanse, som kan hjelpe deg med undersøkelser, valg av anlegg og utarbeidelse av søknadsdokumentasjon.
Fordi det er krav til kompetanse hos den som skal utarbeide søknaden, kan du ikke lage søknadsdokumentasjonen selv, med mindre du arbeider med prosjektering av avløpsrenseanlegg til daglig, eller har særskilt kompetanse om dette.
Du må svare på spørsmålene foretaket trenger. Eksempelvis vil de trenge:
Du kan også bidra med å varsle naboene selv. Det er krav til hvem som skal varsles og hvilken informasjon som skal gis, som du kan få fra foretaket som hjelper deg. Liste over hvem som skal varsles bør du også få fra foretaket som hjelper deg. Dette fordi det er snakk om forurensning, som vi ikke nødvendigvis kan se eller lukte, kan nabolista bli lenger enn ved en tradisjonell byggesak. For byggesaker gjelder ikke fireukersfristen dersom du får skriftlig samtykke (ikke sender rekommandert). Det finnes ingen tilsvarende bestemmelse i forurensningsforskriften. Derfor må vi forholde oss til fire ukers varslingsfrist.
Du kan også utarbeide avtale med nabo(er) for å få tinglyst avtale på plass, dersom anlegget ikke skal plasseres inne på din tomt. Det finnes mal for opparbeidelse av ledning over annen manns grunn her.
Skal du etablere et anlegg sammen med andre kan du også selv utarbeide og inngå skriftlig avtale som regulerer bruk, drift og vedlikehold for fellesanlegget.
Av og til er det behov for å søke om dispensasjon fra gjeldende reguleringsplan. Søknaden blir raskere behandlet hvis dette er på plass før søknad om utslippstillatelse og byggetillatelse sendes inn. Søke om dispensasjon kan du gjøre selv hvis du vil.
Les mer om saksbehandlingstid, mulig samarbeid med naboer og mer i brosjyren Utbedre ditt private avløpsanlegg.
I Norge har vi et begrenset antall anleggstyper, men de renseløsningene som finnes er ulike:
Det er vanlig med en kombinasjon av disse renseløsningene. Det er kommunens krav til rensing og en rekke stedlige forutsetninger på eller ved din tomt, som er bestemmende for hvilken avløpsløsning som kan velges, og hvor anlegg og utslippssted bør lokaliseres. Valg og dimensjonering av avløpsløsning må alltid baseres på undersøkelser av forholdene omkring bebyggelse hvor det skal etableres ny avløpsløsning. Blant annet undersøkes topografien, de lokale jordmassene, avstand til grunnvann, avstand til vannkilder og viktige forhold som skal ivaretas i naturen. Du kan lese om de ulike renseløsningene på avlop.no. Her er også nyttige tips for valg av renseløsning.
Hvilke renseløsninger finnes?
Kan jeg velge den renseløsningen jeg selv vil?
Som huseier må du følge reglene som staten (forurensningsloven og forurensningsforskriften) og kommunen (arealplaner, lokale forskrifter og retningslinjer for saksbehandling) har bestemt. De statlige kravene er overordnede, og setter krav til hvor mye forurensning som kan slippes ut, krav til lukt, krav til kompetanse med mer. Mange kommuner har erstattet en del av de sentrale kravene med lokale forskrifter eller retningslinjer. De lokale bestemmelsene er laget for å ivareta viktige, lokale utfordringer. Typisk vil dette skyldes dårlig vannkvalitet, beskyttelse av drikkevannskilde, ivaretagelse av badeplass, naturmangfold og kulturminner. Hvilke regler som gjelder i din kommune vil påvirke dine valgmuligheter.
Det stilles krav til bruk av fagkyndige foretak for å endre, rehabilitere eller bygge nye avløpsanlegg. Det første du må gjøre er derfor å ta kontakt med en fagkyndig person, som hjelper deg å vurdere hvilke renseløsninger som er aktuelle. Det finnes ingen «godkjenningsliste» eller oversikter over hvem som er fagkyndige. Du må rett og slett spørre det firmaet du vil bruke om de har god kompetanse på avløpsrensing. Når anleggsløsningen er valgt, må anlegget detaljprosjekteres av et fagkyndig firma. Det er bestemmelsene i forurensningsforskriften og lokale krav som avgjør plassering, størrelse og utforming av den valgte renseløsningen.
Basert på utslippssøknaden er det kommunen som forurensningsmyndighet, som bestemmer hva og hvordan du får lov å slippe ut avløpsvann fra boligen. Dette beskrives i utslippstillatelsen.
Ofte kommer informasjon om ulike renseløsninger direkte fra en leverandør. Det er viktig å være oppmerksom på at leverandører ønsker å selge sitt produkt for å tjene penger. Selv om leverandøren er flink på å fremheve sitt eget produkt, er det ikke alltid løsningen er like god til å ivareta dine interesser som huseier. Norsk Vann anbefaler derfor at du ved hjelp av denne veiledningen stiller de riktige spørsmålene, og at du snakker med flere foretak, slik at du får et sammenligningsgrunnlag. Det er lurt å snakke med andre huseiere om deres erfaringer med drift og bruk av ulike anleggstyper.
Kommunen har plikt til å veilede deg om det regelverket som gjelder, men kan ikke hjelpe deg med valg av løsning.
Er alle råd gode råd?
Det er lurt å bruke tid på de valgmulighetene som foretakene sier at kan passe hos deg. Selv om et anlegg er billig å kjøpe, kan det bli dyrt og drifte. Drift av anlegget er nødvendig så lenge anlegget er i bruk.
Hva påvirker valget av ulike renseløsninger?
Du bør tenke på:
Kostnader til utarbeidelse av søknader og behandling av søknader (engangskostnad)
Det foretaket som hjelper deg, vil ta betalt for å gjøre nødvendige undersøkelser, vurderinger og utarbeide søknadsdokumentasjon. Prisen på dette må medregnes som en del av kostnaden med avløpsrenseanlegget.
For minirenseanlegg er det kostnadsbesparende å velge anlegg som har SINTEF teknisk godkjenning. Da unngår du store kostnader til vurdering av dokumentasjon på uttesting og innfrielse av særnorske krav. For de øvrige renseløsningene er det ikke krav om tilsvarende vurdering.
Kommunen vil ta betalt for behandling av både utslippstillatelsen og byggetillatelsen. Prisen på saksbehandlingen skal gjenspeile det arbeidet kommunen har hatt med saksbehandlingen. Det er opp til den enkelte kommune å fastsette inndeling og pris på gebyr. Prisen vil derfor variere fra kommune til kommune. Når anlegget er satt i drift vil du også få tilsynsgebyr fra kommunen.
Kostnad for tømming av slam
Naturbaserte anlegg bruker naturen som rensemetode. Slik anlegg har relativt store og robuste tanker for slam (slamavskillere), som vanligvis krever tømming av slam en gang hvert år eller annethvert år. Dette varierer litt fra kommune til kommune. Sjekk med kommunen du bor i og spør hvor ofte slam fra slamavskillere blir tømt.
Ulike typer av minirenseanlegg har stor variasjon i kapasiteten for lagring av slam. Dette gjelder også for ulike anleggsstørrelser innenfor samme type minirenseanlegg (samme leverandør). For anlegg med SINTEF teknisk godkjenning, fremgår det av godkjenningsdokumentet hva som er årlig slamproduksjon for den aktuelle anleggstypen, hvilket slamvolum de ulike anleggene har og hvor ofte anlegget bør tømmes (tømmefrekvens). Noen anlegg må tømmes en gang i året, mens andre anlegg må tømmes flere ganger hvert år.
Slamtømming er kostnadskrevende, og det er du som huseier som må betale for det. Slamtømmekostnader er en løpende kostnad, som påløper så lenge anlegget er i drift. Anleggstypen du velger har derfor stor betydning for de årlige utgiftene du får. Du kan påvirke driftsutgiftene ved å velge et anlegg med stor kapasitet for lagring av slam. Små slamavskillere som må tømmes ofte, blir eksempelvis en dyrere løsning.
Noen anleggsløsninger bruker kjemikalier til å rense avløpsvannet. Dette gjelder først og fremst minirenseanlegg. Kjemikalier koster penger. Be om spesifisering av pris, slik at du vet hvor mye dette vil koste pr. år og om kjemikalier inngår som en del av driftsavtalen eller ei. Ta høyde for årlig prisøkning.
Noen anleggstyper er mer sårbare overfor hva som tilføres avløpsvannet enn andre. Be om informasjon om
Be om å få drifts- og vedlikeholdsmanual for anlegget før du bestemmer deg. Manualen bør inneholde punktvis oppfølging av anlegget i samsvar med produsentens drift- og vedlikeholdsmanual, og være på norsk eller et annet skandinavisk språk.
Investeringskostnad (engangskostnad)
Investeringskostnad er kostnaden du får når du investerer i et anlegg. Prisene varierer mellom ulike anleggstyper og ulike anleggsleverandører.
Flere kommuner og fagfolk opererer med en anslagsvis sum på +/- 100 000-200 000 pr. anlegg. Vær oppmerksom på at et anlegg kan koste både mer og mindre enn dette.
I forbindelse med valg av løsning er det viktig at du får informasjon om og pris på hele avløpsanlegget, ikke bare renseenheten. Du skal eksempelvis ha pris på:
Det finnes ikke et fasitsvar på hva et avløpsanlegg består av. Det vil variere fra sak til sak. Du må be den som skal planlegge anlegget for deg om å vurdere anlegget fra husvegg til utslippspunkt. Tilsvarende må du be den du skal kjøpe av (leverandør/selger) om å gi deg en total pris fra husvegg til utslippspunkt. Det er en fordel å få et firma til å gi pris på hele anlegget. Av og til kan det likevel hende du må få pris fra flere foretak (eks. anleggsleverandør, rørlegger og graveentreprenør). Du bør stille spørsmål og få informasjon om pristilbudet, slik at du føler deg sikker på at alt er omfattet.
Ikke ta ditt valg utelukkende på bakgrunn av investeringskostnaden! Det er stor variasjon i drifts- og vedlikeholdskostnader på anleggene. Du kan spare mye tid og penger på å velge et anlegg som har lave driftskostnader, men som har høy investeringskostnad.
De fleste vil trenge rask hjelp hvis feil oppstår. I verste fall kan du ikke dusje, vaske hender, gå på toalettet eller tappe vann fra krana fordi avløpsanlegget ikke kan benyttes. Dette gjelder alle anleggstyper. Be om informasjon om hvor raskt det er mulig å få hjelp, og om tilgang på reservedeler.
Det er vanskelig å skille anleggstypene fra hverandre når det gjelder levetid. Levetiden avhenger av at riktig anlegg velges, at anlegget har riktig kapasitet og at utførelsen er tilfredsstillende. I tillegg er bruken av anlegget helt vesentlig for levetiden drift og vedlikehold).
For minirenseanlegg er det krav i forskrift som sier at du må ha serviceavtale, mens det for de øvrige anleggstypene ikke finnes et slikt krav. Flere kommuner stiller imidlertid vilkår i utslippstillatelsen om bruk av serviceavtale for alle typer anlegg. Uansett hvilken anleggstype du velger, anbefales det at du inngår serviceavtale med et fagkyndig foretak som har god kompetanse om den anleggstypen du velger. Da øker sannsynligheten for
Be om pris på serviceavtalen og sjekk hva avtalen omfatter. Se “Mer om servicatalen” nedenfor.
Mer om serviceavtalen
Du trenger en fagperson til å hjelpe deg med å innfri utslippstillatelsen med tilhørende vilkår. Ditt forhold til denne servicepersonen reguleres i en serviceavtale. Du står fritt til å inngå avtale med et selvvalgt fagkyndig foretak. Avtalen du gjør, er en privatrettslig avtale mellom deg og foretaket som gjennomfører servicen.
Alle serviceavtaler bør regulere:
Hva er en utslippstillatelse og hva betyr det for deg som huseier?
Det er utslippstillatelsen som forteller deg hva som er lov og hva som ikke er lov. Vær oppmerksom på at det kan stå andre ting i utslippstillatelsen enn det du søkte om. Det er derfor viktig at du leser hele tillatelsen og forstår det som står der.
Utslippstillatelsen kan stille vilkår om blant annet:
Er du uenig eller misfornøyd med kommunens vedtak?
Dersom du mottar en utslippstillatelse som du er uenig i, er det viktig at du tar kontakt med kommunen så fort som mulig for å få mer informasjon og veiledning om muligheten til å klage. Du har anledning til å klage på en utslippstillatelse og få tillatelsen vurdert på nytt. Kommunen skal gi veiledning om frist for å klage, hvor klagen skal sendes, saksbehandlingstid med mer.
Hva slags info må du sørge for å få når anlegget er på plass?
Når anlegget er levert, montert og igangsatt bør du som huseier sørge for å få nødvendig dokumentasjon og opplæring i drift og bruk av anlegget.
Din oppfølging som huseier er lønnsom for lommeboka di og miljøet
Hvis det oppstår problemer med anlegget etter igangkjøring må du som huseier ta kontakt med serviceforetaket for å få kartlagt problemet. Dersom det ikke er inngått avtale med serviceforetak må annet fagkyndig foretak kontaktes. Dersom det er feil som skyldes feil i leveransen av anlegget, må leverandøren kontaktes. Ved anlegg som er nyere enn fem år, og hvor det er vesentlige feil eller mangler ved anlegget forøvrig (der årsaken ligger hos prosjekterende eller utførende), bør huseier gå i dialog med kommunen. Kommunen kan i disse tilfellene følge opp ansvarlig foretak.
Som ansvarlig anleggseier er din innsats viktig for å sikre anlegget lengre levetid, optimal renseeffekt og sikker drift:
Lag deg gjerne en oversikt (logg) hvor du samler alle opplysninger om anlegget (kopi av servicedokumenter, kjøp av kjemikalier, tømming av slam, kjøp av deler, dokumentasjon om utbedringer med mer).
Vær obs på hva du heller i vasken eller toalettet!
Kommunen fører tilsyn med utslippstillatelser. Som oftest gjøres tilsynsarbeidet med bakgrunn i opplysninger fra den som tømmer slam og den som gjennomfører service. Av og til kan det hende kommunen selv, eller en representant for kommunen, dukker opp for å kikke på anlegget ditt. Noen kommuner varsler før de kommer for å se på anlegget, andre gjør det ikke. De ringer normalt på døren og presenterer seg. De kommer i arbeidsklær og har ID godt synlig.
Det forventes ikke noe spesielt av deg i slike anledninger, utover at du svarer på spørsmål som kommunen måtte ha og at du sørger for at anlegget er tilgjengelig til enhver tid. Du trenger ikke å være tilstede dersom kommunen kommer på besøk. I etterkant av et tilsyn bør du bli tilskrevet om resultatet.
Det er du som anleggseier som betaler for tilsynsjobben kommunen gjør. Dette gjelder enten tilsynet gjennomføres fra kontoret eller de kommer på besøk til deg.
Når kommunen utfører tilsyn